Review: Beauty And The Beast (2017)

“It is love we most hold on to, never easy but we try”- How Does A Moment Last Forever

beauty and the beast

Disney did it again. Alweer een live action film en wat een goeie! Na Alice in Wonderland, Maleficent, Cinderella en The Jungle Book volgt nu Beauty and the Beast. Oftewel mijn favoriete Disney prinsessen film is tot leven gekomen! De musical was al te gek maar deze film, waar ik eerst vrij sceptisch over was, slaat alles. In deze review laat ik je weten wat ik van de film vond!

Verhaallijn

Het verhaal van de animatiefilm is bij de meeste mensen wel bekend. Een prins wordt samen met zijn personeel vervloekt tot een beest en pratend meubilair. Alleen de liefde van een vrouw kan hen redden. Belle en haar vader Maurice wonen net als Gaston en LeFou in een klein Frans dorpje. Gaston wilt met Belle trouwen maar Belle moet daar niet aan denken. Wanneer haar vader in het kasteel van het beest gevangen wordt gehouden komt Belle hem redden en terwijl ze haar tijd uit zit in het kasteel begint er een liefde te bloeien tussen haar en het beest. Vervolgens wilt Maurice Belle redden maar dat loopt niet zo goed af. Gaston en de dorpsbewoners bestormen het kasteel en uiteindelijk is Belle net op tijd om de vloek op te heffen. En toen leefden ze nog lang en gelukkig, na een tripje naar de Ikea waarschijnlijk….

Wat zo tof is aan deze live-action versie is dat je veel meer van de verhalen van de figuren hoort. Zo krijgen we op een hoop vragen antwoord. Want wat is er met de moeder van Belle gebeurd? Waarom is de prins geworden zoals hij was voordat hij beest werd? En wat ook wel raar is, waarom weet niemand van het bestaan van het kasteel, het beest en het pratend meubilair?

LeFou krijg in deze versie ook veel meer diepgang. In de animatie lijkt hij zelf ook vrij slecht en erg dom terwijl hij in deze versie twijfelt over sommige acties van Gaston. Dat maakt hem gelijk een stuk leuker maar ook zieliger. Er was trouwens wel ophef over hem omdat hij op het einde een homoseksueel moment zou hebben maar ik vind die ophef nergens voor nodig. Maar dat kan je beter zelf gaan beoordelen!

Afbeeldingsresultaat voor beauty and the beast 2017

Cast en aankleding

En laten we het dan over de geweldige cast hebben. De topacteurs hebben ontzettend goede prestaties neergezet. Zo heeft Dan Stevens die het beest speelt dagenlang in een zwaar pak op stelten moeten rondlopen en heeft Emma Watson voor haar rol als Belle zanglessen genomen. Met Luke Evans en Josh Gad hebben we het hilarische duo van Gaston en LeFou die perfect in hun rollen passen. Lumiere en Cogsworth worden door Ewan McGregor en Sir Ian McKellen ingesproken en gespeeld. En wat dacht je van Emma Thompson als Ms. Potts?! Ook de andere rollen worden door geweldige mensen neergezet.

Toen ik de eerste beelden van de film zag wist ik nog niet zo goed wat ik er nou van vond. Vooral de betoverde objecten vond ik er niet echt mooi uit zien en met elke nieuwe trailer ging ik alleen nog maar meer twijfelen of ik het wat zou vinden. De film zelf vind ik nu echt geweldig al vind ik de betoverde objecten nog steeds niet echt wat. Ik snap hun keuze maar had het zelf anders gedaan. Doordat ze wel veel meer karakter hebben gekregen vind ik het al veel beter om naar te kijken.

De tovenares die in de animatiefilm zit heeft een veel grotere rol gekregen. Ze verschijnt de hele film door wel een paar keer en op het laatst heeft ze ook een belangrijke rol. Naast de betoverde spiegel heet het beest ook een magisch boek gekregen waarmee hij naar elke plek kan waar hij heen wilt. Zowel in het verleden, heden of toekomst. Dit vond ik allebei nogal raar en niet echt een meerwaarde hebben.

Muziek

Dankzij zowel de bekende als nieuwe nummers is deze film toch net even wat anders dan de animatie. Days In The Sun, How Does A Moment Last Forever en Evermore zijn hele mooie nummers waarin je de verhalen van de figuren leert kennen. De liederen hebben echt mooie teksten die je helemaal meenemen in de emoties. Ik vind het ook leuk dat Madame de Garderobe en Maestro Cardenza meer naar voren komen in deze versie. Zij zijn namelijk ook vervloekt en daardoor niet meer bij elkaar. Het leukste vind ik dat Madame de Garderobe een eigen liedje heeft en op het laatst ook mee zingt in het nummer Beauty and the Beast.

Al met al dus een geweldige film die zeker voor volwassenen erg leuk is. Je merkte aan het publiek in de bioscoop dat het voor iedereen leuk is. Jong en oud, man of vrouw ze zaten er allemaal. Deze film is niet echt voor jonge kinderen en daarom vind ik de 12 jaar en ouder beoordeling op zich wel goed. Laat je meenemen in dit sprookjesachtig verhaal en geniet!