Review: De Kruisdraagster

“A book is a gift you can open again and again”- Garrison Keillor

xzihaa09jcs-alice-hampson

Dit boek stond al heel lang op mijn verlanglijstje en bij mijn afgelopen verjaardag kreeg ik het eindelijk. Het heeft even geduurd voordat ik hem ook daadwerkelijk gelezen heb maar ik ben nu laaiend enthousiast! Een heerlijk young-adult boek met een christelijk tintje.

Het verhaal

Het is 2121. Europa leeft volgens een nieuw systeem. Vrijheid, gelijkheid, verdraagzaamheid en vrede zijn de pijlers van het systeem. Er valt te kiezen tussen een apollinische of dionysische leerweg met verschillende bijbehorende vakken en feesten. Anna Tanner is al bezig met haar apollinische leerweg als ze plots een groep christenen tegen komt. En dan veranderd haar wereld compleet.

Anna Tanner is de hoofdpersoon van dit boek. Ze is een 20 jarige studente in Europa en druk bezig om haar punten bij elkaar te rapen. Haar beste vriend is Felix waarmee ze een paar vakken samen heeft. In het nieuwe studie jaar krijgen ze een nieuwe leraar, Adonis, die nog vrij jong is en daardoor enorme indruk maakt op Anna. Als ze op haar weg terug van school opeens een briefje met een tekening van een kruis krijgt van een vreemde man begint de zoektocht. Wat is dit kruis? Wat betekent het? Tijdens deze zoektocht komt ze christenen tegen, maar komt ze er ook achter dat het christendom verboden is. Wat moet ze nu doen? Wie kan ze vertrouwen? Adonis? Felix? De christenen? En tegelijkertijd moet ze wel goed blijven presteren op school, want anders valt ze door de mand.

Even inkomen

de kruisdraagsterHet duurt even voordat je helemaal in het verhaal zit maar dan kom je al gauw bij the point of no return, want vanaf dan wil je alleen maar verder en verder lezen! Je moet even inkomen om de wereld te snappen, als je dat eenmaal gehad hebt kom je helemaal in het verhaal. Juist door het lastige begin kan je je wel makkelijk inleven in Anna. Je wordt helemaal meegenomen in haar verhaal en je vraagt jezelf ook af wie er nou wel en niet te vertrouwen is in het boek. Als je iemand bent met een grote fantasie kan je je heerlijk uitleven in je gedachten. Doordat het een andere wereld is krijg je er helemaal beelden bij hoe het er uit zou zien. Het voelde voor mij op sommige momenten net alsof ik een film aan het kijken was!

Dit boek gaat over het christendom dat verbannen is, dus je zal een hoop dingen over het geloof en het christendom tegen gaan komen in het boek. Aangezien ik zelf christelijk ben stoor ik mij er niet aan. Maar ik denk dat dit voor niet-christenen ook zo is. Het draait wel om een groep christenen maar het is allemaal informatief wat je tegen komt.

Dus als je op zoek bent naar een leuk young-adult boek in de stijl van The Hunger Games of Divergent is dit zeker een aanrader! En het goede nieuws is, er komt een tweede deel en ook deze wordt vertaald in het Nederlands. Wanneer deze uitkomt is nog niet bekent maar dat horen jullie dan zeker van ons.

Twijfel je nog steeds om dit boek aan te schaffen? Lees dan vooral deze recensie. Heb ik wel je interesse gewekt? Dan kan je het boek bij bol.com of gospel.nl aanschaffen.