Review: La La Land

”Here’s to the fools who dream” – La La Land

Bron: LUX Nijmegen

Twee dagen geleden ben ik naar de film La La Land geweest. Ik wilde er al een tijdje heen. Toen het bij de Golden Globes ook nog eens diverse prijzen in de wacht sleepte, kon ik helemaal niet wachten om de film ook te gaan zien! Daarom deel ik in deze blog graag mijn review van La La Land.

Het verhaal

La La Land draait om Mia (Emma Stone) en Sebastian/Seb (Ryan Gosling). Mia’s grote droom is om actrice te worden in Hollywood. Tussen haar werk in een koffietentje door, rent ze van de ene auditie naar de andere. Sebastian/Seb speelt piano in sjofele clubs om de eindjes aan elkaar te knopen en droomt van een eigen jazzclub. Jazzmuziek is dan ook zijn grote passie. Voor allebei lijkt het alsof hun dromen nooit werkelijkheid zullen worden. Wanneer ze elkaar tegenkomen en verliefd op elkaar worden, proberen ze de ander te motiveren voor je dromen te blijven gaan. La La Land is een moderne variant op de klassieke Hollywood musical en bevat dus verschillende musicalnummers.

Wat vind ik er van

Van tevoren had ik de trailer bekeken en was ik ontzettend nieuwsgierig. Ik had ook geen idee wat ik eigenlijk moest verwachten. Gebleken is dat La La Land een ontzettend verrassende en ‘out-of-the-box’ film is, zonder ontzettend grote clichés. Het eindigt dan ook zeker anders dan dat je misschien zou verwachten. De film laat zien dat je droom najagen mooi en belangrijk is, maar dat je keuzes in grote mate beïnvloeden hoe en of die droom werkelijkheid wordt.
La La Land laat zien dat film ook kunst kan zijn. Dat blijkt in de mooie decors, keuze voor de liedjes, personages en dialogen. Als je naar La La Land gaat, houdt dan in je achterhoofd dat dit zeker geen gewone ‘wegkijk’-film is, maar je eigenlijk dwingt verder te kijken naar ook alles wat om het verhaal heen zit.

Conclusie

Al met al ben ik niet lyrisch over deze film, zoals zoveel mensen wel schijnen te zijn. Maar misschien komt dat ook door met welk idee of gevoel je deze film gaat bekijken. Ik had niet verwacht dat deze film zo in het Filmhuis genre, soms zelfs wat absurd zou zijn. Desalniettemin heeft het mij wel heel erg verrast, omdat het zo anders is dan andere films. En dát is ook wat de film zo goed maakt.